Slovenské školstvo, o čo Ti ide?

Autor: Miloslav Polák | 24.1.2015 o 10:24 | Karma článku: 3,53 | Prečítané:  652x

Naše školstvo má v týchto dňoch také malé jubileum. Uplynuli dva roky odvtedy, čo školské odbory predložili našej vláde svoju nejednotnosť akoby na striebornom podnose.

Nech som slová kombinoval akokoľvek, nedokázal som na internete vyhľadať všetky požiadavky, ktoré učitelia predložili vláde a kvôli ktorým išli do štrajku. V jednom z článkov som sa však dočítal nasledovné:

požadujú rast platov v budúcom roku minimálne o 10%

aby ich platy narástli na 1,2 – až 2-násobok priemerného platu v národnom hospodárstve

nesúhlasia s návrhom štátneho rozpočtu v kapitole školstva

systémovo by sa podľa ich požiadaviek mali zvyšovať aj finančné zdroje investované do školstva tak, aby podiel HDP bol do konca tohto volebného obdobia porovnateľný so štátmi EÚ

Napriek tomu že je to ťažké, pokúsim sa odosobniť od netransparentných tendrov, pretože mnohí si myslia, že len tie sú príčinou toho, prečo to u nás nefunguje. Lenže.

Je vozenie sa vo vlakoch zadarmo netransparentný tender?

Je neustále manipulovanie so zdravotnými poisťovňami netransparentný tender?

Je PPP projekt netransparentný tender?

Nie je. On len môže byt netransparentne obstaraný.

Štát si financuje čo chce a ako chce. Bez poriadku v účtovníctve, bez koncepcie a ešte k tomu na úver. Vyberá z onoho pomyselného vreca a vyprázdňuje ho násobne rýchlejšie ako ho stihneme napĺňať.

PPP projekty, aké jednoduché. Ako sa po tej ceste dobre jazdí, tak prečo nie. Žijeme pre túto chvíľu a svoje dlhy sa nechystáme splatiť. Nech ich splatia naše deti, vnuci.

Koho peniaze to vlastne ten pomyselný štát prerozdeľuje?

Jednoduchá odpoveď by znela: „Naše.“

Je to skutočne tak? Nie sú to hlavne peniaze úspešných a pracovitých ľudí? Podnikateľov a zamestnancov patriacich do skupiny obyvateľov s vyššími príjmami? Čudujeme sa, že sa bránia a hľadajú za každú cenu pravicovú alternatívu?

Podnikatelia musia strážiť svoj business. Nepodnikajú preto aby vytvárali stratu, ale zisk. To že často nemajú dosť a radi nariekajú, patrí tiež do repertoáru niektorých z nich. Tak ako aj obľúbené podnikanie so štátom.

Môžeme sa čudovať slušným podnikateľom alebo skupine obyvateľov s vyššími príjmami, že nedokážu strebať ako ich peniaze miznú v akejsi čiernej diere, kým oni musia jazdiť po rozbitých a nebezpečných cestách?

Že ich trápi ako s ich peniazmi nehospodárne nakladá zdravotníctvo, alebo školstvo?

Štát daj! My máme málo! Ale čo je to ten štát? Kto je to ten štát?

Na začiatku môjho článku sa spomína podiel HDP ako porovnávací ukazovateľ. Myslíte si, že je to správne? Pozrite sa, ako má vybudovanú infraštruktúru napríklad také Rakúsko, ako my a zamyslite sa. Okrem toho to HDP musí niekto vytvoriť. Najskôr múdri a pracovitý ľudia.

Štát daj nám peniaze a vy ostatní sa nestarajte ako my budeme s nimi nakladať.

Do školstva, ako aj inam nedáva peniaze štát. To čo si predstavujeme pod pojmom štát je len skupina politikov, ktorí prostredníctvom štátneho aparátu vyberú peniaze z peňaženiek úspešných a bez rozumu a koncepcie s nimi plytvajú.

Ak som schopný podnikateľ, ak som schopný manažér, tak ma zaujíma a mám právo vedieť ako sa nakladá s mojimi peniazmi.

Kto dokáže lepšie posúdiť kvalitu vzdelávacieho procesu? Podnikateľ, alebo učiteľ?

Mnohí učitelia hovoria, že sú to predovšetkým oni. Vraj ich k tomu oprávňujú ich skúsenosti z praxe a certifikát, ktorí získali za náročné štúdium. (To čo si myslím o kvalite takýchto certifikátov som napísal vo svojich predchádzajúcich článkoch.)

Schopní a slušní podnikatelia, manažéri, to sú tí, ktorí majú tiež právo zhodnotiť výsledky práce nášho školstva. Či sa táto veta bude páčiť alebo nie, to sú tí, ktorí musia s tovarom menom človek pracovať a iba v neschopnej, skorumpovanej spoločnosti im môže byť jedno, aká sa im dostáva kvalita.

Žiadny podnikateľ si nemôže dovoliť vyprodukovať tovar, ktorý nie je schopný uplatniť na trhu. Teda aj trhu práce.

Trhová ekonomika nie je bezchybná. Dokáže až neuveriteľne ľahko vyprodukovať nadprodukciu a vyvolať krízu. Prečo je to tak, ponechám na iných, múdrejších, ale určite na tom má nemalý podiel schopnosť logicky myslieť, odborná kvalita vzdelania a v neposlednom rade nekompetentné a nekoncepčné zasahovanie tkzv. štátu do podnikania.

Tento článok som nenapísal preto, aby som dehonestoval naše školstvo. Chcel som len poukázať na to, že i v školstve musia platiť nejaké ekonomické pravidlá. Že iba správnym financovaním a kvalitou môžeme dosiahnuť nejakú zmenu. Kozmetické úpravy typu počtu žiakov v triede sú iba odpútavaním pozornosti od skutočných problémov a zakrývaním neschopnosti riadiacich štruktúr pristúpiť ku skutočnej reforme tak, aby slovo „reforma“ opäť nadobudlo ten správny význam tohto slova. Oni, okrem toho, že sa potrebujú venovať predovšetkým tendrom a z toho dôvodu nemajú čas, ani netušia čo a ako je potrebné urobiť.

Deti si zaslúžia našu pozornosť. Raz budú musieť prebrať zodpovednosť nie len sami za seba ale neskôr aj za nás. Preto by nám malo záležať na tom, aby okrem nových vedomostí, ktoré v škole získajú, našli aj samých seba. Aby sme im dali priestor spoznať to čo ich baví a boli na nich spravodlivo prísny. Preto školstvo nesmie byť v žiadnom prípade podfinancované a učitelia by mali mať takú mzdu, ktorá by ich motivovala v ich práci.

Nalievať však doň peniaze bez skutočnej reformy je nezmysel.

Prečo som si vybral práve školstvo a nie zdravotníctvo alebo naše cesty, či parkoviská?

Preto lebo na školstve to všetko stojí a padá. Preto lebo sebavedomí a múdri ľudia nie sú ľahko manipulovateľní, sú schopní hľadať východiská a nečakať, že niečo spadne z modrého neba.  

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet aj bez exekútora.

KOMENTÁRE

Fico radí socialistom ako byť populárnejší

Toto má byť lekcia z postkomunistickej Európy?


Už ste čítali?